 |
آداب زیارت
|
 |
آداب زيارت بسيار است،در اين فصل به بيان چند مورد اكتفا مىشود:اوّل:انجام غسل،پيش از بيرون رفتن براى سفر زيارت.دوم:ترك كلام بيهوده و لغو و مخاصمه و مجادله در راه.سوم:غسل كردن براى زيارت هر يك از امامان،و نيز اينكه بخواند دعاى وارد،درباره آن را و آن دعا در اول زيارت وارث بيايد. چهارم:طهارت از حدث كبرى و صغرى.پنجم:پوشيدن جامههاى پاك و پاكيزه و نو،و سفيد بودن رنگ آن نيكوست.ششم:گامها را به دقت رفتن به روضه مقدّسه كوتا برداشتن و به آرامى و وقار حركت كردن،و خاضع و خاشع بودن،و سر به زير انداختن،و به بالا و اطراف خود التفات نكردن.هفتم:خشبو نمودن خود،در غير زيارت امام حسين عليه السّلام. هشتم:زبان را به دقت رفتن به حرم مطّهر به ذكر و تكبير و تحميد و تسبيح و تهليل مشغول ساختن،و به صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام دهان را معطّر كردن. نهم:ايستادن بر در حرم شريف و درخواست اذن دخول و سعى در تحصيل رقّت قلب و خضوع و شكستگى خاطر با كمك تصوّر و فكر در عظمت و جلالت قدر صاحب آن مرقد منوّر،با توجه به اين نكته كه صاحب قبر ايستادن او را مىبيند،و كلام او را، مىشنود و سلام او را جواب مىدهد،چنانكه در وقت خواندن اذن دخول به همه اين واقعيات گواهى مىدهد،و تدبّر نمايد در محبّت و لطفى كه ايشان به شيعيان و زائران خود دارند و تأمّل كند در خرابيهاى حال خود و مخالفتهايى كه با آن بزرگواران كرده، و دستورهاى زيادى كه از ايشان عمل نكرده و آزارها و اذيتهايى كه از او به ايشان يا خاصان و دوستان آن بزرگواران رسيده كه بازگشت نتيجه همه اين اعمال،آزردن ايشان است،و اگر به حقيقت و راستى،در وضع خود بنگرد،قدمهايش از رفتن باز بايستد،و قلبش هراسان،و چشمش گريان شود،و اين روح تمام آداب است. در اينجا مناسب است اشعار سخاوى و روايت را كه علاّمه مجلسى در كتاب بحار الانوار از عيون المعجزات نقل كرده ذكر كنيم،اما اشعار سخاوى كه در حال زيارت تمثّل به آنها شايسته است اين است: